latihan ini di jawab oleh tahun 6, namun timbul banyak persoalan untuk menyelesaikannya..
kata bakal jurutera : eh, kenapa soalan ni macam susah semacam aje. mesti ade "trick" ni.. hurm,,, macam tak patut budak darjah 6 kena jawab,..sambil dengan yakin mengajar adiknya.."ok, tambah dulu kemudian baru darab"....... same je jawapan ,, buat aje mana-mana dulu.
kata bakal akauntan: eh kenapa tambah dulu? bukan ke darab dulu? *sambil terangkat-angat kening*
kata cikgu bahasa inggeris: *hanya mampu tergelak sahaja sebab dalam bahasa inggeris tiada pengiraan* harap maklum, hanya mampu melihat sahaja.
kata pelajar spm: darab dulu, kemudian tambah.. kita kena ikut formula.. Bracket of Multiple, Dividing, Add, Subtract..
kata tuan haji : hah! baru abah ingat.. masa dulu-dulu ade belajar konsep ni.. kena selesaikan darab dulu.....
suasana hangat ,, dah macam debat piala diraja..masing-masing tak mahu kalah..
dan bakal jurutera kata lagi, "guna kalkulator same je jawapan kalo kita buat tambah dulu"
cik akauntan tak mahu mengaku kalah kerana dia di jalan yang betul. hahahhaa,,,
"memanglah calculator sentiasa betul sebab dia dah setting macam-macam formula, tekan je, terus dapat jawapan, kalau manual, kena tunjuk jalan dengan syarat ikut formula..."
dan cakap siapa yang betul sebenarnya? ... tetibe masing-masing gelak,, sebab budak yang menjawab soalan hanya mampu diam, patutnya dia lebih tahu sebab cikgu ajar dia......... "nampak pelajar sangat tak fokus! haiisshhhh..
dan jurutera itu masih dalam keadaan pelik,,
macam manalah budak umur 12tahun jawab soalan ni.. tak patut!..mood: kesian...
ala, buat apa nak pening-pening..dah tu tahap syllibus diaorang..mestilah tahap kemampuan diorang dah tinggi begitu, nama pun budak upsr... kalau tak, kerajaan tak buat begitu..
yang penting! semua orang boleh buat....
pssssttt : kesimpulannya, jangan tahu tekan kalkulator je, jalan kerja panjang kena tahu, kalau kalkulator rosak, amacam? free je salah jawab soalan senang~
No comments:
Post a Comment