Followers

Sharing is Caring.....

"Bukan siapa yang berkata tetapi apa yang dikatakan"
Hidup dan Matiku Hanya KeranaMU. Tunjukkanlah aku ke jalan syurgaMU

Tuesday, May 24, 2011

Masalah atau Cabaran ??

" ALLAH tidak memberati sesorang melainkan apa yang mereka terdaya" - albaqarah ayat 286




masalah? nak datang kat kita ni bila2 masa je..
ia tak kenal waktu, tempat, dan macam2 lagi..
tapi bukan kita je yang ada masalah..orang lain pun ada,...
cuma yang membezakan adalah cara mereka selesaikan.
cuma renung2kan apa yang ada di bawah ini :


  1. berdoa kepada Allah agar diberi kekuatan untuk menghadapinya.
  2. siap sedia dengan sebarang kemungkinan yg lebih teruk agar dapat cari jalan penyelesaian yg lebih baik.
  3. cuba melihat masalah dari sudut positif dan tak salahkan orang lain.
  4. ambil iktibar dari pengalaman yang lalu.
  5. cuba menilai kembali segala kejadian yg menyebabkan permasalahan yg dihadapi.
  6. berjanji pada diri utk tak ulangi perkara yg sama yg boleh menimbulkan masalah lagi.
  7. menerima masalah dengan redha dan hati yg terbuka.
walaupun kita masih muda untuk mengalaminya, tetapi jangan putus asa. 
sekiranya orang yg lemah akidah ia akan mudah putus asa, sekiranya kita kuat, ia dapat meningkatkan tahap kita disisi ALLAH. 

kesusahan itu adalah sebenarnya membuatkan kita tabah, cekal, dan tekun yg mana meningkatkan ketahanan diri utk menghadapi ujian hidup seterusnya. letakkan sepenuh kepercayaan keyakinan kepada ALLAH, kerana setiap apa yang berlaku adalah atas ketentuannya. 

*penatnya berjalan kaki ke kampus,..cekal nya hati ini.. agak2 bila mak nak bagi kereta? haha...

2 comments:

mar mp 86's said...

haha. sabar la pnaz eh? mana la tau dpt bmw terus ke pasni! hehe

p/s: jgn lupa ktorg nak tumpang skali! hehe

fynazsya said...

mar: hurm..memang tgh bersabar ni..hahaha...
pergghh bmw xmenahan..AMIN.... xpe nti sy angkut korg sume :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this widget here